Åskskydd
för segelbåtar
Sannolikheten för blixtnedslag
i en segelbåt beror på flera faktorer och ökar med båtens
masthöjd och åskvädrets intensitet. I ett normalt åskväder
i Sverige är sannolikheten för att en båt med 10 meters
mast direkt skall träffas av blixten av storleksordningen 1:1000.
Denna sannolikhet påverkas inte nämnvärt av om båten
är åskskyddad eller ej.Ca ett trettiotal segelbåtar träffas
varje år av blixten.
Vid blixtnedslag i en oskyddad segelbåt orsakar blixtströmmen
på sin väg mot vattnet materiella skador, främst på
grund av sin spräng- och värmeverkan. Risken för direkt
eller indirekt personskada är överhängande, och större
båtar bör därför förses med åskskydd.
Detta kan göras till en mycket rimlig kostnad i samband med årets
rustning av båten. Förutom att båt och besättning
skyddas är det väsentligt att radiopejl, kommunikationsradio
och annan båtelektronik inte sätts ur funktion på grund
av åska. Detaljer direkt eller indirekt anslutna till åskskyddet
och som samtidigt har kontakt med vattnet, t ex logger, kommer att avleda
en del av blixtströmmen till vattnet. Därför finns risk
att utrustning som är i kontakt med vattnet kan tryckas in i båten
och lämna ett hål i botten där vatten kan strömma
in. Ha därför alltid reservplugg till hands.
Förklaringar
till bilden |
|
1. |
Uppfångare
Minimiarea: stål 16 mm2, aluminium 16 mm2.
Antenn placerad i masttopp används som uppfångare. |
2. |
Vant
och stag ansluts i sin övre del till mastledaren. |
3. |
Mastledare
Band, tråd eller lina, minimiarea: stål 16 mm2,
aluminium 16 mm2. Mast av metall behöver ej förses
med särskild mastledare. |
4. |
Relingsledare
Band, tråd eller lina minimiarea: stål 16 mm2,
aluminium 16 mm2. |
5. |
Vant
och stag ansluts i sin nedre del till relingsledaren. |
6. |
Mastledaren
ansluts åt två håll till relingsledaren. |
7. |
Relingsledare
och jordledare sammankopplas i för och akter samt på
styrbords och babords sida. |
8. |
Jordledare,
stålband. Minimidimensioner 1 x 10 mm. |
9. |
Mastledaren
ansluts till minst två kölbultar om sådana finns
tillgänglig. |
10. |
Genomgående
bult för anslutning av kölen. Anslutningsledare band, tråd
eller lina, minimiarea: stål 16 mm2. |
Hur
man skyddar en segelbåt |
|
1. |
Om
en segelbåt träffas av blixten sker inslaget med stor sannolikhet
i masttoppen eller i någon av staglinorna. Är masten ej
av metall måste en uppfångare av metall monteras
som skjuter upp ca 20 cm ovanför toppen. En mast av metall kan
användas direkt som uppfångare. En antenn som skjuter upp
ovanför masten kommer att fungera som uppfångare och därför
skall dess fastsättningsanordning anslutas till en sk mastledare.
De dimensioner, som anges vid bilden gäller även staglinorna
som kan utsättas för direktträff av blixten. |
2. |
Mastjordning.
Till uppfångaren ansluts en mastledare som skall leda blixtströmmen
kortaste vägen till vattnet (se bild). Är masten av metall
fungerar den som mastledare. Även vant och stag kommer att leda
en del av blixtströmmen och skall därför anslutas både
upptill och nedtill. |
3. |
För
anslutning till vattnet (jordstagen) används metallband. Ett
band fästs runt relingen "relingsledare" och här
ansluts dels mastledaren åt båda sidorna, dels alla vant
och stag. Till relingsledaren ansluts två band i för och
akter som leds under båten på var sin sida om kölen.
Skrov av metall kan tjäna som jordtag. Detta gäller
även om ytan är målad.
Mastledaren ansluts även till en kölbult (se bild). En metallköl
bör dock inte ensam användas som jordtag. Den bör anslutas
till de pålagda banden med hjälp av försänkta
bultar som skruvas tvärs genom kölen. |
4. |
Fasta
metalldetaljer som är längre än en och en halv meter
skall anslutas till åskskyddet. Utvändigt bör signalmaster
och mantåg anslutas. Invändigt bör motor, vatten-,
drivmedels- och gasoltankar mm anslutas via ett gnistgap. Gnistgapet
förhindrar korrosionsangrepp. Metallföremål som sticker
ut genom kabintak, däck eller sidor skall anslutas till närmaste
åskledare. Detta innebär i regel anslutning till kölen
via närmaste kölbult.
Observera att bränsleledningen skall överkopplas med en
ledare med minst 16
mm2 tväryta, så att bränsletank av metall
och motor blir effektivt hopkopplade.
Om elektrisk installation finns ombord skall nollan (batteriets minuspol)
anslutas till åskskyddet via ett gnistgap. |
5. |
Radiosändare
och mottagare eller annan båtelektronik kan skyddas genom speciella
överspänningsskydd, genom skärmning och genom isolation.
Detta skall dock ske i samråd med specialist.
Ett visst skydd får man dock genom att all nätansluten
elektronik urkopplas från båtens elektriska nät under
åskväder.
Samtliga antenner bör dessutom urkopplas och om möjligt
jordas, något som också gäller andra ledningar anslutna
till känsliga apparater. |
6. |
Fäst
alla delar av åskskyddet så väl, att de inte kan
lossas utan verktyg. |
7. |
Om
metaller av olika slag förbinds inbördes uppstår korrosion.
Därför skall åskledare helst vara av galvaniserat
järn. Elhandeln har åskledarmateriel, men även annan
materiel kan användas, se val
av material.
Varje år skall åskledarinstallationen kontrolleras med
avseende på anslutningsställen och ledarmaterialets beskaffenhet. |
8. |
När
åskvädret är nära skall man naturligtvis undvika
att vara i kontakt med åskskyddet och metalliska delar som har
kontakt med åskskyddet. |
9. |
Förenklat
åskskydd
Om man av olika anledningar inte kan eller vill montera ett permanent
åskskydd på sin båt kan man förse den med ett
förenklat åskskydd. Det ger sämre skyddsverkan men
kan åtminstone ge fullgott skydd vid "svagare" blixtnedslag.
Praktiskt utförs skyddet så att minst fyra av staglinorna
vid åskväder ansluts till vattnet med hjälp av oisolerade
släplinor av metall (i regel stål) med minst 16 mm2
area ( = minst 4,5 mm diameter för tråd). Linorna skall
vara så långa att minst två meter av varje ledning
befinner sig i vattnet. Viktigast är också att en
god metallkontakt finns mellan motor och bränsletank enl punkt
4 ovan. När åskvädret är närmare än
tre kilometer, alltså när tiden mellan blixt och knall
understiger 10 sekunder, bör man dessutom försöka hålla
sig ifrån metalldelar på och i båten. Ett exempel
på förenklat åskskydd för segelbåt visas
nedan. |
Förklaringar
till bilden |
|
1. |
Uppfångare
Minimiarea: stål 16 mm2, aluminium 16 mm2.
Masttopp av metall behöver ej särskild uppfångare. |
2. |
Antenn
placerad i masttopp används som uppfångare. Vant
och stag anslutes i sin övre del till uppfångaren. |
3. |
Mastledare
Band, tråd eller lina.
Minimiarea: stål 16 mm2, aluminium 16 mm2.
|
4. |
Vant
och stag anslutes i sin nedre del till vattnet med speciella
jordledare, tex startkablar för bil. Vid blixtinslag punkteras
isolationen och blixtströmmen avleds till vattnet. |
5. |
Skydd
mot mekanisk nötning. |
6. |
Extra
anslutning från mast av metall eller mast med annan längsgående
metallförbindelse. |
7. |
Lämpligt
anslutningsdon (tex batteriklämma av kraftig typ). |
8. |
Jordledare.
Tråd eller lina. Minimiarea: koppar 10 mm2 stål
16 mm2,
aluminium 16 mm2. Minst 2 m av jordledarna bör befinna
sig i vattnet. |
|